دفاع رئیس‌جمهور جدید تونس از مسئله فلسطین  
کد خبر: 3849785
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

دفاع رئیس‌جمهور جدید تونس از مسئله فلسطین  

گروه بین‌الملل ــ «قیس سعید»، رئیس جمهور جدید تونس، در نخستین سخنان خود پس از به دست گرفتن قدرت، بر پایبندی خود به حمایت و دفاع از مسئله فلسطین تأکید کرد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «المیادین»، تلویزیون دولتی تونس، دیروز، 21 مهرماه، پیروزی قیس سعید را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرد.
 
سعید پس از اعلام پیروزی خود در سخنانی ضمن حمایت از مسئله فلسطین اظهار کرد: من آرزو داشتم که پرچم فلسطین در کنار پرچم تونس به اهتزاز درآید.
 
وی افزود: تونس به مرحله جدیدی در تاریخ وارد شده است و به زودی همه چالش‌ها به‌ویژه چالش‌های اقتصادی را مرتفع خواهد کرد.
 
بر اساس آراء به دست آمده در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، سعید توانسته است 76.9 درصد آراء را از آن خود کند و به منصب ریاست‌جمهوری این کشور دست یابد.
 
صندوق‌های رأی در سراسر کشور تونس، روز گذشته از ساعت 7 صبح به وقت محلی باز و رأس ساعت 6 عصر بسته شد. بنا به گفته یک منبع آگاه در هیئت عالی مستقل انتخابات تونس، بیش از 60 درصد از واجدین شرایط در داخل کشور و 23.5 درصد از تونسی‌های مقیم خارج در این انتخابات شرکت کردند.
 
قیس سعید، حقوقدان و نامزد مستقل این انتخابات با «نبیل القروی» نامزد حزب لیبرال «قلب تونس» رقابت کرد.
 
در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری تونس، که در 15 سپتامبر (24 شهریورماه) برگزار شد، قیس سعید با کسب 19.5 درصد و نبیل القروی با کسب 15.5 رأی مردمی به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافتند.
 
به دنبال اعلام پیروزی سعید در انتخابات، طرفداران او به خیابان‌ها آمده و پیروزی وی را جشن گرفتند.
 
زندگینامه قیس سعید
 
وی در سال 1958 میلادی در تونس به دنیا آمد و در رشته حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرد. همچنین دارای گواهی دیپلم از آکادمی بین‌المللی حقوق قانون اساسی و دیپلم انستیتو بین‌المللی حقوق بشر در سان ریمو ایتالیا است.

وی در سال 1986، زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان استاد دانشگاه با تدریس در دانشکده حقوق و علوم اقتصادی و سیاسی در سوسه شروع کرد. سپس در سال 1999 به تدریس در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اجتماعی در تونس (پایتخت کشور تونس) پرداخت.

قیس سعید از سال 1994 تا 1999 مدیر گروه حقوق عمومی در دانشکده حقوق در سوسه بود.

وی از سال 1989 تا 1990 دبیر دو کمیسیون ویژه دبیرخانه اتحادیه عرب بود. از سال 1993 تا 1995 نیز به عنوان کارشناس با مرکز مطالعات عربی حقوق بشر همکاری کرد.

رئیس‌جمهور جدید تونس از سال 1997 معاون رئیس جمعیت حقوق قانون اساسی در تونس و عضو هیئت علمی و شورای اداری آکادمی بین المللی قانون اساسی بود.

او همچنین رئیس مرکز قانون اساسی برای دموکراسی در تونس هم بوده است، قیس سعید تألیفاتی نیز در زمینه های حقوق و قانون اساسی دارد.

انتهای پیام
captcha